Monday, September 28, 2009

سهراب سپهري گرانقيمت‌ترين نقاش خاورميانه و جنوب آسيا

يك حراج بزرگ آثار هنري در خاورميانه و جنوب آسيا در حالي قيمت‌هاي پايه آثار حراج 20 مهرماه خود را اعلام كرد كه اثري متفاوت از سهراب سپهري، نقاش و شاعر برجسته كشورمان به عنوان گرانترين اثر اين حراجي لقب گرفت.

خانه حراج «بونامز» در حالي قيمت‌هاي چهارمين حراج خاورميانه و جنوب آسياي خود را اعلام كرده است كه در آن آثاري از هنرمندان ايران، جهان عرب، هند و پاكستان به نمايش درمي‌آيد.

بنا به اعلام مطبوعاتي خانه حراج بونامز در اين حراجي كه 12 اكتبر 2009 مطابق با 20 مهرماه در محل هتل رويال ميراژ دبي برپا مي‌شود، گران‌ترين اثر، اثري بدون عنوان متعلق به «سهراب سپهري»؛ نقاش و شاعر درگذشته ايراني است كه ‌120 تا ‌140 هزار دلار قيمتگذاري شده است. اين اثر زيبا و شاخص، به شيوه رنگ روغن روي كتان كشيده شده و ابعاد آن ‌73 در ‌114 سانتي‌متر است.

بعد از سپهري، اثري بدون عنوان از سيدمحمد احصايي ‌110 تا ‌130 هزار دلار برآورد قيمت شده است.

در اين حراج همچنين هنرمندان مطرح ديگري مانند، پرويز تناولي، حسين زنده‌رودي، فرامرز پيلارام، مسعود عربشاهي، ماركو گريگوريان، سيراك ملكونيان، محسن وزيري‌مقدم، كوروش شيشه‌گران، ابوالقاسم سعيدي، شيرين نشاط ، غلامحسين نامي و... در كنار آثار هنرمندان مطرح جهان عرب نظير عبدالرحمان جغتاي، لعاي خيالي، پل گريگوسيان و سيف وانلي عرضه خواهد شد. همچنين در اين حراج، آثاري متعلق به 2 هنرمند ايراني يعني زنده‌ياد ماركو گريگوريان و سيراك ملكونيان از مجموعه‌هاي خصوصي آمريكا چكش خواهد خورد.

پرويز تناولي ديگر هنرمند مجسمه‌ساز كشورمان هم با يكي از «هيچ‌هاي عاشق» در اين حراجي حضور دارد. اين مجسمه كه ‌70 تا ‌90 هزار دلار قيمت‌گذاري شده است از جنس برنز و مربوط به سال ‌2008 است.

از سويي ديگر «آرمان»؛ هنرمند مطرح فرانسوي با اثري تحت عنوانLUTH كه ‌50 تا ‌70 هزار دلار قيمت‌گذاري شده است، از ديگر هنرمندان شركت‌كننده در اين حراج است.

از نكات مهم حراج امسال، همكاري اين خانه حراج با انجمن خيريه «المدد» است كه قرار است عوايد اين همكاري صرف آموزش هنر براي كودكان محروم در خاورميانه شود. اين براي بار دوم است كه بونامز با اين انجمن همكاري مي‌كند. همكاري قبلي در ماه ژوئن در لندن صورت گرفت و ‌45 هزار دلار صرف امور خيريه شد.


No comments:

Post a Comment