Saturday, January 23, 2010

فصل مشترك دو فرهنگ

فصل مشترك دو فرهنگ
روابط فرهنگی
بي‌ترديد شاهنامه فردوسي يكي از بزرگ‌ترين شاهكارهاي ادبي جهان است كه تاكنون به زبان‌هاي مختلفي ترجمه شده و چه بسيارند غيرفارسي زباناني كه تسلطي به‌مراتب فزون‌تر از فارسي‌زبانان بر اين شاهكار ادبي و داستان‌هاي موجود در آن دارند.

شايد از همين رو است كه اشتفان وايلند آلماني و گروه تئاتر «مارين باد» در تجربه اجراي مشترك نمايش با ايران، شاهنامه فردوسي و اجراي نمايشي براساس داستان‌هاي شاهنامه را انتخاب كرده‌اند.

با يك بررسي ساده و تطبيق فرهنگ و ادبيات فارسي و آلماني و يك نگاه تطبيقي ميان ادبيات حماسي ايراني و ادبيات حماسي اروپايي مي‌توان اشتراكاتي را هم ميان اين دو فرهنگ جست كه البته شايد اين اشتراكات چندان برجسته نباشند اما بي‌ترديد اين قابليت را دارند كه به‌صورت يك فصل يا عناصري مشترك در كنار يكديگر قرار بگيرند و نتيجه‌اي را رقم بزنند كه حاصل كار هم براي مخاطب ايراني و هم براي مخاطب آلماني جذاب و به لحاظ رويكرد فرهنگي هم، آشنا و جذاب باشد؛

عناصري چون عرفان و خردورزي را شايد بتوان به نوعي فصل مشترك اين دو فرهنگ و حتي اين نمايش دانست كه اتفاقا در شاهنامه هم دستمايه اصلي فردوسي در سرودن شاهنامه بوده است و حالا اين اشتراكات قرار است به‌عنوان محور نمايشي به نام «آخرين پر سيمرغ» مبنا قرار بگيرد.در واقع تفاوت نگاه و رويكرد به اين نوع خردورزي شرقي و وجود وجوه متمايز نه به‌عنوان يك تهديد كه به‌عنوان يك فرصت، شرايطي را پيش روي كارگردان قرار مي‌دهد كه ناخواسته او را به چالشي دعوت مي‌كند كه او ناگزير به تن دادن به شرايطي مي‌شود كه هم نوع نگاه عرفاني شرقي و هم نوع نگاه راسيوناليستي غربي را طلب مي‌كند.

در اجراي نمايش «آخرين پر سيمرغ» اشتفان وايلند تلاش زيادي به خرج داده تا به تفكر و جهان بيني فردوسي وفادار بماند و البته هرگز نتوانسته از شيوه فاصله‌گذاري (اپيك) و مكتب راسيوناليسم- كه علاقه‌مندي اغلب كارگردانان آلماني را هم تشكيل مي‌دهد- به آن ميزان كه لازم است فاصله بگيرد و در فضايي حماسي به روايت و اجراي نمايش بپردازد.
حذف داستان به شكل كلاسيك و دوري از روايت، عمده‌ترين رويكرد وايلند به داستان‌هاي شاهنامه است كه قرار است نگاه و رويكرد مدرن او را تداعي كند و از همين رو او شيوه روايت خطي را برمي‌گزيند و حتي در به كار‌گيري شخصيت‌ها و داستان‌هاي نمايش هم باز شاهد اين نوع نگاه و رويكرد هستيم.

اين در حالي است كه اغلب داستان‌هاي به كار گرفته شده در شاهنامه داستان‌هاي غيرخطي و حتي داراي ساختاري مسلسل و دايره وار است كه به نوعي مقدمه و مؤخره را به هم پيوند مي‌دهد و يك سير منطقي و دايره وار در روند شكل‌گيري داستان را پديدار مي‌سازد.در حيطه اجرا اما وايلند براي حاكم كردن نگاه و رويكردش به داستان و افزايش جنبه‌هاي بصري نمايش و گام برداشتن به سوي آثار مدرن، استفاده از دوربين و پخش همزمان رويداد‌هاي صحنه با استفاده از ويدئو پروجكشن به كار مي‌گيرد و بعد چهارمي به نمايش اضافه مي‌كند و از اين راه تلاش دارد تا ضعف دراماتورژي نمايش را جبران كند.بي‌ترديد بزرگ‌ترين ضعف نمايش «آخرين پر سيمرغ» را بايد در دراماتورژي و ناتواني كارگردان و دراماتورژ در استخراج جنبه‌هاي دراماتيك داستان‌هاي شاهنامه و حتي شخصيت‌هاي نمايش بررسي و جست‌وجو كرد.

شاهنامه به‌خودي خود و در كلاسيك‌ترين شكل‌‌اش داراي جنبه‌هاي دراماتيك بي‌شماري است كه اين جنبه‌ها از ديد كارگردان پنهان مانده و در نهايت آنچه از كلام و حتي داستان نمايش بيان مي‌شود در بهترين حالت ممكن عقيم مي‌ماند و تمام وجوه زيبايي شناختي داستان و نمايش كه به وضوح در شاهنامه وجود دارد، مستتر و در سطح باقي مي‌ماند.

همچنين نوع روابط ميان بازيگران ايراني و آلماني كه عمده‌ترين دليل آن به عدم‌آشنايي و تسلط بازيگران به زبان‌هاي يكديگر بازمي‌گردد، در نمايش تأثيري منفي گذاشته و بازيگران نمي‌توانند آن يكدستي و هارموني لازم در فرايند ايجاد ارتباط شخصيت‌ها روي صحنه را شكل دهند و از همين‌رو ميزان همذات پنداري و ايجاد ارتباط دوسويه ميان اجرا و تماشاگر با طي شدن زمان به شكلي فزاينده، كاهش پيدا مي‌كند و اين گسست ميان صحنه و اجرا لطمه بزرگي به نمايش وارد مي‌كند.



جعفر كوش‌آبادي درگذشت

جعفر كوش‌آبادي درگذشت
شاعران
جعفر كوش‌آبادي در سن 68سالگي درگذشت.

به گزارش ايسنا، اين شاعر كه در سال‌هاي اخير به سرطان مبتلا بود و چند بار مورد عمل جراحي قرار گرفته بود، (جمعه، دوم بهمن‌ماه) در منزلش از دنيا رفت.

جعفر كوش‌آبادي متولد سال 1320 بود و از كتاب‌هاي منتشرشده‌اش به «سفر با صداها»، «ساز ديگر»، «اژدهاي سياه»، «چهار شقايق»، «منظومه‌ي كوچك‌خان» و «در آينه» مي‌توان اشاره كرد.



فرگوسن بهترین مربی و بوفون بهترین دروازه‌بان فوتبال در 23 سال اخیر

فرگوسن بهترین مربی و بوفون بهترین دروازه‌بان فوتبال در 23 سال اخیر

فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال جهان اسامی بهترین مربیان و دروازه‌بانان در 23 سال گذشته را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ورزش ایران (ایپنا)، طبق این آمار در بخش مربیان، "الکس فرگوسن" درصدر قرار گرفته است و مارچلو لیپی و آرسن ونگر در رده‌های بعدی حضور دارند.

رده‌بندی کلی مربیان در 23 سال گذشته به شرح ذیل است:

فرگوسن (87 امتیاز)، مارچلو لیبپی و آرسن ونگر (58 امتیاز)، گاس هيدینك (51 امتیاز)، مورینیو، هیتزفلد، اسکولاری، بي‌يلسا و فرانک ریکارد

همچنین کارلوس بیانچی و دل بوسکه با 33 امتیاز در رده یازدهم، خوان‌ده راموس با 16 امتیاز در رده بیست و پنجم، آراگونس و گواردیولا با 10 امتیاز در رده چهل و یکم و خاویر کلمنته با 9 امتیاز در رده چهل و چهارم قرار دارند.

در بخش دروازه‌بانان نیز "جان لوئیجی بوفون" در صدر قرار دارد و کاسیاس و اشمایکل در رده‌های بعدی هستند.

رده‌بندی کلی دروازه‌بانان در 23 سال گذشته به شرح ذیل است:

بوفون (87 امتیاز)، کاسیاس (73 امتیاز)، اشمایکل (69 امتیاز)، اولیورکان (63 امتیاز)، فان در سار (60 امتیاز)، چیلاورت (58 امتیاز)، والتر زنگا (55 امتیاز)، پیترچک (50 امتیاز)، میشل پرودوم (43 امتیاز) و تافارل (40 امتیاز).

جان لوئيجي بوفون



ركود اقتصادي موفقيت سينمايي

ركود اقتصادي موفقيت سينمايي
سینمای‌جهان
صنعت سينما در سال2009 در سطح بين‌المللي وضعيت خوبي داشت و محصولات سينمايي در كشورهاي مختلف جهان با استقبال خوب تماشاگران روبه‌رو شدند.

گزارش‌هاي موسسات مختلف هنري از وضعيت فروش محصولات داخلي و خارجي در جدول گيشه نمايش سينماهاي كشورهاي مختلف جهان، حكايت از اين مي‌كند كه فيلم‌هاي سينمايي بهترين سرگرمي براي مردم عادي اين كشورها بوده و هجوم رسانه‌هاي سرگرم‌كننده جديد مثل دي‌وي‌دي و ماهواره نتوانسته اشتياق مردم براي تماشاي فيلم‌هاي سينمايي در سالن‌هاي تاريك نمايش را كم كند؛ البته تحليل‌گران اقتصادي سينما افزودن عناصر جذب تماشاچي همچون سه بعدي شدن سالن‌هاي نمايش و فيلم‌هاي سينمايي را در اين رابطه بي‌تاثير نمي‌دانند.

كانادا كه در همسايگي آمريكاست و همراه با اين كشور، آمريكاي شمالي را روي نقشه جغرافيايي ترسيم مي‌كند، هميشه در خبرهاي رسانه‌اي هاليوود در كنار آمريكا قرار دارد و فروش آخر هفته سينماهاي آمريكا‌ با فروش سينماهاي آن جمع شده و در جدول گيشه فروش اعلام مي‌شود. اما سينماي كانادا استقلال خود را همچنان حفظ كرده و گزارش سالانه فروش خود را به صورت مستقل اعلام مي‌كند. تحليل‌گران اقتصادي سينماي اين كشور، سال 2009 را سال خوب و پرباري براي هنرمندان داخلي و سينماداران ارزيابي كرده و خبر از يك ركوردشكني تازه مي‌دهند. در حقيقت ماجراجويي روبات‌هاي مايكل‌بي و
شعبده بازي‌هاي هري‌پاتر و دوستانش به سينماهاي كانادا كمك كرد تا به رقم فروش 970ميليون دلاري دست پيدا كنند.

اين رقم يك ركورد تازه براي سينماي اين كشور به حساب مي‌آيد. پولي كه تماشاگران كانادايي براي ديدن محصولات خارجي خرج كردند، بيشتر براي ساخته‌هاي عظيم و پرسروصداي كمپاني‌هاي فيلمسازي بود تا شركت‌هاي مستقل و كوچك. استقبال خوب تماشاگران كانادايي از فيلم‌هاي سينمايي در شرايطي بود كه اقتصاد اين كشور شاهد يك ركود و كسادي بزرگ بود. فروش 33ميليون دلاري قسمت دوم «تغيير شكل دهندگان» آن را تبديل به پرفروش‌ترين فيلم سال سينماهاي كانادا كرد.

مقام دوم و سوم را «هري‌پاتر و شاهزاده دورگه» و «ماه تازه»(قسمت دوم مجموعه فيلم «گرگ و ميش») با فروش‌هايي31 و 27ميليون دلاري از آن خود كردند. «آواتار» جيمز كامرون كه همزمان با كريسمس در كانادا اكران عمومي شد، در مدت زمان كوتاهي 26ميليون دلار فروش كرد. نمايش موفقيت‌آميز اين فيلم در سال جديد ميلادي ادامه دارد و به همين دليل، تحليل‌گران اقتصادي سينما هنوز نام آن را وارد فهرست فيلم‌هاي پرفروش سال2009 نكرده‌اند.

‌كشور نروژ هم با يك فروش كلي 185 ميليون دلاري در سال2009، ركورد فروش سينمايي كل تاريخ سرزمين خود را شكست. اين رقم فروش، يك رشد14درصدي را نسبت به سال 2008 سينماهاي اين كشور نشان مي‌دهد. نسخه‌هاي سه بعدي «آواتار» با بليت گران‌تري در نروژ به نمايش عمومي درآمد و همين نكته از سوي تحليل‌گران اقتصادي سينما،
به عنوان دليل و عامل اصلي موفقيت كلان جدول گيشه نمايش سينماهاي نروژ معرفي شده است.

محصولات داخلي در سال 2009رقابت سختي با فيلم‌هاي پرسروصداي هاليوودي داشتند ولي «مكس مانوس» با فروش 11 ميليون دلاري خود، اين رقابت را به انيميشن «عصر يخبندان:ظهور دايناسورها» باخت و مقام دومين فيلم پرفروش سال را كسب كرد. قسمت سوم «عصريخبندان»13ميليون دلار در نروژ فروش داشت. «دختري با تتوي اژدها» با فروشي5/8ميليون دلاري در رديف سوم قرار گرفت. «آواتار» در مدت زمان كوتاه نمايش خود در نروژ 8ميليون دلار فروش كرد‌ و اين نمايش موفقيت‌آميز همچنان ادامه دارد.

بقيه فيلم‌هاي موفق سينماهاي نروژ اينها هستند:«هري‌پاتر و شاهزاده دورگه»
(8ميليون دلار)، «دختري كه با آتش بازي كرد»(8/7ميليون)، «فرشتگان و شياطين»(5/5ميليون)،«بالا»(5/4ميليون)، «شب كريسمس در كوه آبي»(3/4ميليون) و «ماه تازه» (3/4ميليون). 4فيلم از 10فيلم پرفروش سال2009 سينماهاي نروژ، محصولات داخلي اين كشور اروپايي هستند.

جدول گيشه نمايش سينماهاي هنگ‌كنگ در سال2009 يك رشد 5/6درصدي داشت. اين رشد، رقم كلي فروش فيلم‌ها در سينماهاي اين كشور آسياي دور را به 152ميليون دلار رساند. سينماهاي هنگ‌كنگ در اين سال ملغمه‌اي از فيلم‌هاي چيني، هنگ‌كنگي و هاليوودي را به نمايش گذاشتند.

مسئولان سينمايي اين كشور علت رشد فروش فيلم‌ها در سال گذشته ميلادي را در اين نكته مي‌دانند كه در اين سال، تعداد بيشتري فيلم‌ سينمايي روي پرده سينماها رفت. بخش مهمي از اين فيلم‌ها، اختصاص به نسخه‌هاي سه بعدي آنها داشت. سينماهاي هنگ‌كنگ در سال2009 شاهد نمايش عمومي 268 فيلم سينمايي بودند‌ كه در مقايسه با سال قبل از آن حكايت از اين مي‌كرد كه تعداد23فيلم بيشتر در اين كشور اكران عمومي شده است. «آواتار» و «عصريخبندان3» موفق‌ترين فيلم‌هاي سينمايي در جدول گيشه نمايش سال2009 سينماهاي هنگ‌كنگ بودند. استقبال عمومي از هر دو نسخه‌هاي دو بعدي و سه بعدي فيلم بالا بوده است. سينماهاي كره جنوبي هم سال2009 را با يك رشد 5درصدي در جدول گيشه نمايش به پايان رساندند. منتقدان سينمايي مي‌گويند طبق يك سنت نانوشته، جدول گيشه نمايش سينماهاي اين كشور هر سال يك رشد 5درصدي دارد!

در سال گذشته ميلادي حدود 157ميليون بليت سينما در اين كشور فروخته شد و درام فاجعه‌اي «هائوندايي»(كه درباره سونامي چند سال قبل آسياي دور است) با فروش حدود 5/11ميليون بليت سينما، لقب موفق‌ترين فيلم سال سينماي كره جنوبي را از آن خود كرد. دومين فيلم پرفروش سال 2009 سينماي كره جنوبي يعني «تيك‌آف» هم يك محصول داخلي است. اين فيلم 5/8ميليون بيننده را جذب كرد. قسمت دوم «تغيير شكل دهندگان»،‌«2012»،‌«آواتار» و «رستگاري ترميناتور» با جذب 5/7، 5/5، 5 و5/4ميليون تماشاچي فيلم‌هاي موفق بعدي سينماهاي كره‌جنوبي هستند. البته نمايش عمومي «آواتار» تازه شروع شده و فروش آن ادامه دارد.

4فيلم كره‌اي ديگر كه رديف‌هاي هفتم تا د هم جدول گيشه نمايش سال 2009 سينماهاي كشور را اشغال كرده‌اند، عبارتند از:7- «دوستم يك مامور مخفي است»(4ميليون بيننده)، 8- «رسوايي سازان»(4ميليون)، 9- «گل يخ زده» (5/3ميليون)،‌10- «همراهي با لاك‌پشت»(3ميليون).تحليل‌گران اقتصادي سينما مي‌گويند اگر چين در سال 2009 يك رشد 44درصدي فروش در جدول گيشه نمايش را تجربه كرد، جاي تعجب نيست. اين كشور بيش از يك ميليارد جمعيت دارد‌ كه اين جمعيت به هيچ‌وجه قابل مقايسه با كشورهاي كوچكي مثل كره‌جنوبي و هنگ‌كنگ نيست.

‌كل فروش جدول گيشه نمايش سينماهاي چين در سال گذشته ميلادي 910ميليون دلار شد. به گفته اهل فن، سينماهاي چين از سال2003 به اين سو، هر سال با يك رشد متوسط 30درصدي در جدول سالانه گيشه نمايش روبه رو بوده‌اند. سينماهاي چين سال گذشته ميلادي را در شرايطي به پايان مي‌بردند كه «تغيير شكل دهندگان2» با يك فروش 63ميليون دلاري، مي‌رفت خود را به عنوان موفق‌ترين فيلم سال سينماهاي چين معرفي كند. اما «2012» كه در آخرين ماه سال2009 در اين كشور اكران عمومي شد، توانست يك فروش سرسام‌آور5/67ميليون دلاري را تجربه كند و صدرنشين جدول گيشه نمايش سال سينماهاي چين شود.

فيلم محلي «تاسيس يك جمهوري»‌ با فروش 5/61 ميليون دلار به رديف سوم جدول رضايت داد. ‌ هند هم مثل چين كشور پرجمعيتي است و سينما در آنجا طرفدار زيادي دارد. مهمترين نكته درباره جدول گيشه نمايش سينماهاي اين كشور در سال2009 اين است كه چند فيلم خارجي پرسروصدا( يعني «آواتار»،‌«2012» و «ماه تازه») با فروش‌هاي بالاي خود،‌به صورت رقيبي جدي براي محصولات باليوودي درآمده‌اند.«2012 » هم توانست عنوان پرفروش‌ترين محصول هاليوودي كل تاريخ سينماي هند را از آن خود كند. ولي اين فيلم همين روزها توسط «آواتار» به پايين كشيده شد. «3احمق» فيلم جديد عامرخان كه در آخرين هفته سال گذشته ميلادي ‌روي پرده سينماها رفت، غوغايي در جدول گيشه نمايش هند به پا كرد و با فروش كلان خود مي‌رود تا تبديل به يكي از 3فيلم پرفروش كل تاريخ سينماي هند شود.

سال 2009 سال غيبت شاهرخ‌خان و هرييتك روشن در جدول گيشه نمايش بود و با وجود شيوع آنفلوانزاي خوكي و اعتصاب دو ماهه تهيه‌كنندگان هندي، وضعيت فروش فيلم‌ها در سالن سينماها بد نبود. تا قبل از اكران عمومي فيلم عامرخان، كمدي درام حادثه‌اي سلمان خان به نام «تحت تعقيب» با فروش 75كروري، پرفروش‌ترين فيلم سال سينماي هندبود.



حاشيه‌ها پررنگ‌تر از متن




جشنواره تئاتر در اين بيست‌و اندي دوره برگزاري فرازها و فرودهاي مختلفي را تجربه كرده‌است؛ دبيرهاي متفاوتي را به‌خود ديده‌است و در نتيجه سياست‌هاي جديدي را هم.

اما هرچه بوده جشنواره امسال حتي پيش از آغاز اجراها پرحاشيه‌ترين جشنواره تئاترفجر در ميان همه ‌دوره‌هاي‌ قبلي بوده‌است. به گفته حسين پارسايي اين حاشيه در تمام جريان هنري كشور به‌وجود آمد اما حاشيه‌هاي تئاتري در جشنواره‌اي كه معمولا بي‌و‌سرو‌صدا برگزار مي‌شود، نمود عيني‌تري پيدا كرد و ديده شد. از نامه‌ محمد چرمشير شروع شد و به انصراف گروه پيتروك ختم شد.

شايد در حاشيه‌هاي جشنواره تئاتر فجر 28 بود كه خيلي از ويژگي‌هاي اين دوره از جشنواره ديده نشد. از راه‌اندازي بازار تئاتر ايران كه براي نخستين بار در تاريخ برگزاري جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر برپا شد. اين بازار با هدف ايجاد تبادلات فرهنگي، هنري و استفاده بهينه از ظرفيت‌هاي نمايشي كشور جهت معرفي آثارنمايشي به مديران جشنواره‌ها، رويدادهاي معتبر بين‌المللي، تماشاخانه‌ها، تهيه كنندگان، سرمايه‌گذاران آثار نمايشي و بازاريان بين‌المللي در تهران برپا شده‌است.

46 گروه نمايشي كه در اين بازار شركت كرده‌اند، از بنام‌هاي تئاتري ايران هستند. در اين ليست مي‌توان نام هايي چون آتيلا پسياني، منيژه محامدي، امير دژاكام و مسعود دلخواه را ديد. گرچه بازار تئاتر ايران براي نخستين‌بار است كه برپا مي‌شود و نتيجه‌‌گيري و قضاوت در اين مورد بسيار زود است اما بازار تئاتر مي‌‌تواند درهاي خوبي را براي گروه‌هاي تئاتري و ارتباط آنان با ديگر مراكز تئاتري جهان باز كند. طبيعتا اين كار نقاط ضعف و قوتي خواهد داشت اما نقطه شروع خوبي براي ارتباط با گروه‌هاي نمايشي است، خصوصا اينكه اين گروه‌ها مي‌توانند بدون واسطه اداري با جاهاي مختلف ارتباط بگيرند بدون اينكه در جريان كاغذ‌بازي و روند كند اداري قرار بگيرند.

نگاهي به ليست افرادي كه در اين بازار شركت كرده‌اند يادآور اين نكته است كه اين هنرمندان اغلب در جشنواره‌هاي مختلف تئاتري شركت كرده‌اند و به عبارت ديگر ارتباطات لازم را دارند. شايد بتوان گفت در اين ليست جاي هنرمندان جوان و شهرستاني خالي است كه علاوه بر اينكه استعداد دارند و كارهاي خوبي هم توليدكرده‌اند اما ارتباطات لازم را ندارند و اين بازار مي‌تواند به آنان براي ارتباطات بيشتر كمك كند.

اما نكته ديگري كه در هياهوي جشنواره از نظرها ناپديد ماند، اهداي جايزه مردمي براي نخستين بار به نمايش برگزيده‌است؛ اگرچه اين جايزه سال‌هاست كه در جشنواره فيلم فجر به بهترين فيلم از نظر مخاطب داده‌مي شود و اين جايزه از نظر فيلمسازان، يك امتياز محسوب مي‌شود؛ به‌طوري كه آن را در پوستر و تبليغات تلويزيوني اعلام مي‌كنند.

در جشنواره بيست و هشتم تئاتر فجر با دريافت نظرات مخاطبان و تماشاگران آثار جشنواره، به 2اثر صحنه‌اي برگزيده توسط مخاطبان، جايزه مردمي اهدا مي‌شود. در اين رقابت تمام آثار صحنه‌اي چه ايراني و چه خارجي مورد ارزيابي قرار مي‌گيرند. اين جايزه مدت‌ها بود كه جايش در ميان جايزه‌هاي جشنواره خالي بود كه امسال به جشنواره اضافه شده‌است.

همچنين جايزه كانون جهاني منتقدان تئاتر هم به اين دوره از جشنواره اضافه شده‌است؛ جايزه‌اي كه توسط 3 داور خارجي(رئيس كانون منتقدان جهان از كره‌جنوبي، رئيس اسبق و رئيس افتخاري كانون منتقدان جهان و رئيس سايت تخصصي كانون منتقدان جهان از پرتغال) در كنار 2منتقد ايراني به بهترين بازيگر زن و مرد، نمايش، كارگردان، نمايشنامه‌نويس و طراح صحنه آثار ايراني در بخش‌هاي چشم‌انداز و تجربه‌هاي نو اهدا مي‌شود. به نوشته سايت جشنواره اين براي نخستين بار در تاريخ جشنواره‌هاي بين‌المللي تئاتر دنياست كه هيأت داوراني متشكل از اعضاي كانون منتقدان جهاني تئاتر به ارزيابي و داوري آثار در جشنواره مي‌پردازند.

اگر سال گذشته چاپ بليت‌هاي تقلبي باعث شد كه درهاي سالن‌هاي تئاتري بشكند و كار به اجراي اضافه بكشد امسال با چاپ بليت‌هاي هولوگرام‌دار قرار است مشكلاتي از اين دست پيش نيايد.

البته نبايد فراموش كرد كه امسال براي نخستين بار رسانه‌هاي معتبري همچون شبكه تلويزيوني ZDF آلمان، شبكه تلويزيوني الان امارات، خبرگزاري AP آمريكا، شبكه تلويزيوني رويترز انگلستان، شبكه تلويزيوني روسيااليوم ، روزنامه يوميوري ژاپن، تلويزيون MBC عربستان، شبكه تلويزيوني الجزيره انگليسي قطر و تلويزيون المنار لبنان به ايران مي‌‌آيند.

تغيير شيوه انتخاب آثار بخش بين‌الملل، اجراي نمايش‌هاي آمريكاي لاتين و كشورهاي عضو اكو و... از ديگر موارد بيست و هشتمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر است كه بايد ديد اين تغييرات و اجراي نمايش‌هاي مختلف مي‌تواند حاشيه‌هاي اين جشنواره را بي‌رنگ و يا حداقل كمرنگ كند يا نه!


20 کشته و مجروح در سانحه قطار مشهد - تهران

20 کشته و مجروح در سانحه قطار مشهد - تهران


واژگونی قطار توربوترن تهران - مشهد در ایستگاه آزادور شهرستان جغتای تاکنون 20 کشته و مجروح برجا گذاشته است.

به گزارش مهر، در این حادثه که حدود ساعت 10.20 دقيقه صبح روز شنبه 3 بهمن در مسیر مشهد – تهران روی داد، دو واگـن بـا حـدود 50 مسافر و یک دیـزل از ریل خـارج و واژگون شده است. بر اثر این حادثه،دست كم 8 مسافر کشته شده‌اند.

کاظمی فرماندار و رئیس ستاد حوادث غیر مترقبه جغتای گفت:این حادثه در110 کیلومتری شمال شرق سبزوار روی داد.

تاکنون 12 مجروح این حادثه از زیر واگن‌هـای واژگون شده خارج شده‌اند، ضمن اینکه حال 4 نفر ازمجروحان این حادثه وخیم است و ممکن است بر شمار کشته‌ها نیز افزوده شود.


مدلهای ارایش صورت وموعربی+عکس

مجله خبری استاراکادمی
برای این پست مدلهای جدیدی ازارایش صورت وموی سرعربی رابرایتان انتخاب نموده ام وامیدوارم که موردتوجه اتان قراربگیرد.



Friday, January 22, 2010

لباسهای مجلسی فوق العاده زیبابرای دختربچه ها+عکس

مجله خبری استاراکادمی
برای این پست مجموعه تصاویربسیارزیبائی ازلباسهای مجلسی مخصوص دختربچه هارابرایتان انتخاب نموده ام وامیدوارم که ازدیدن انهالذت ببرید.


Photos dresses for children

صور فساتين للاطفال



رکوردپرتاب اوت دستی درجهان شکسته شد+عکس

مجله خبری استاراکادمی


یک جوان انگلیسی رکوردبالاترین مسافت درپرتاب توپ فوتبال بوسیله دست راشکست.اقای دنی بروکس جوان بیست وهشت ساله انگلیسی باپرتابی معادل 163پااین رکوردراکه قبلادراختیاریک امریکائی به نام اقای میخائیل لوشنربودراازان خودکرد.
رکورداقای میخائیل لوشنرامریکائی دراین رابطه 158پابود.این پرتاب موردتائیدکارشناسان فیفاقرارگرفته است ودرهنگام پرتاب پاهای اقای دنی بروکس جفت بوده ودستهایش ازپشت به جلودرحرکت قرارداشته است.

في بريطانيا تمكن داني بروكس(28عاما) من تحطيم الرقم القياسي العالمي في ابعد مسافة لضربة التماس في كرة القدم.
حينما وصلت المسافة التي ارسل الكرة اليها حوالي 163 قدما وكانت الضربة صحيحة من وجهة قوانين كرة القدم لان قدماه كانتا ثابتتين ويداه خلف راسه عن ضرب الكرة .. وكان الرقم السابق باسم رياضي امريكي يدعى ميخائيل لوشنر والمسافة كانت 158 قدما .

In Britain enables Danny Brooks (28 years) from breaking the world record in the farthest distance to strike a plea deal in football
When I arrived at the distance the ball by about 163 feet and there was a valid point of the laws of football because his feet were permanent and his hands behind his head from hitting the ball The previous record on behalf of the American athlete named Mikhail Uchner and the distance was 158 feet

دیدارکوتاه ترین مردجهان باهمتای بلندقدش درترکیه+تصویر


مجله خبری استاراکادمی
دریک دیدارمنحصربه فرددرنوع خود,تحت رعایت شرکت گینس,کوتاه قدترین مرددنیابه دیداربلندقدترین مرددنیادرشهراستانبول درکشورترکیه رفت.



دراین دیدارمنحصربفرد,اقای پینگ پینگ ازچین که عنوان کوتاه قدترین مردجهان رابه خوداختصاص داده به دیداراقای سلطان کوزن,جوان ترکیه ای که بلندفدترین مردجهان است رفت.
دراین دیدارشرکت گینس نام این دومردرارسماواردکتاب رکودهای گینس نمود.


دخترچینی درحال تبدیل به حلزونهای پوستی می باشد+تصویر

مجله خبری استاراکادمی
یک دخترچینی به گونه نادری ازیک بیماری پوستی دچارشده که دراین بیماری نادر,خون به صورت کیسه های شبیه به حلزون بروی سطح پوستش ظاهرمی شوند.


این دختربیچاره به این علت مجبوربه ترک تحصیل شده وحتی ازخانه اش نیزخارج نمی شود,زیراکوچکترین مالش بروی پوستش برابراست باترکیدن یکی ازاین حلزونهاوخونریزی شدیدکه حتی می تواندمنجربه مرگش شود.


پزشکان وی معتقدندکه این عارضه کم یاب رامی توان بایک جراحی پوستی برطرف کرد,لذابه این دخترتوصیه کرده اندکه تامی تواندبرای این کارپول جمع کندزیرادرحین این عمل نیازبه کیسه های فراوان خون می باشدکه هزینه بسیاری دربرخواهدداشت.

Wednesday, January 20, 2010

گوشواره مارادونا چهار برابر قیمت واقعی فروخته شد


مجله خبری استاراکادمی

گوشواره الماس متعلق به دیه گو مارادونا، ستاره فوتبال آرژانتین، در یک حراجی در ایتالیا چهار برابر قیمت واقعی به فروش رسیده است.


این گوشواره که به وسیله پلیس ایتالیا ضبط شده بود، به قیمت ۲۵ هزار یورو به فروش رسید

خریدار این گوشواره می گوید از پولی که برای مالکیت آن پرداخته رضایت دارد.

پول به دست آمده از این حراج قرار است برای پرداخت بخشی از بدهی مالیاتی ۳۷ میلیون یورویی مارادونا هزینه شود.

بدهی مالیاتی مارادونا به دولت ایتالیا به دوران حضور او در تیم ناپل در قاصله سال های ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۱ مربوط است.

سال گذشته که مارادونا برای کاهش وزن به درمانگاهی در ایتالیا مراجعه کرده بود، گوشواره او به وسیله پلیس توقیف شد

پیش تر دو ساعت رولکس او توقیف شده بود

از آنجایی که حکم تعقیب مارادونا مشمول مرور زمان شده، پلیس ایتالیا نمی تواند او را بازداشت کند

اوج درخشش مارادونا در جهان فوتبال به حضور او در تیم ملی آرژانتین در جام جهانی سال ۱۹۸۶ مربوط است.

آرژانتین در آن سال در رده دوم فوتبال جهان ایستاد

او در اکتبر ۲۰۰۸ به عنوان سرمربی تیم ملی آرژانتین انتخاب شد و پس از دو شکست در برابر بولیوی و برزیل، توانست تیم کشورش را با دو پیروزی روانه جام جهانی در آفریقای جنوبی کند

مارادونا همچنین به علت بدخلقی با روزنامه نگاران به مدت دو ماه از شرکت در مسابقات محروم شده است

این محرومیت این هفته پایان می یابد.

آرژانتین که در گروه ب جام جهانی فوتبال قرار دارد، در برابر تیم های یونان، نیجریه و کره جنوبی بازی خواهد کرد.


آلبوم عکس: ستاره‌های سینما در مراسم اهدای جوایز گلدن گلوب

مجله خبری استاراکادمی
مراسم اعطای جوایز "گلدن گلوب" یکشنبه شب (هفدهم ژانویه) در هتل "بورلی هیلتون" لس آنجلس با حضور شماری از ستارگان سینما برگزار شد.


مریل استریپ برای بار هفتم برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد. این بار برای فیلم جولی و جولیا

میشائیل هانه‌که کارگردان اتریشی فیلم روبان سفید. این فیلم برنده جایزه بهترین فیلم به زبان غیر انگلیسی شد.

نیکول کیدمن بازیگر استرالیایی

سوفیا لورن، بازیگر ایتالیایی

کریستینا اگیلرا، خواننده آمریکایی

جنیفر انیستون، بازیگر آمریکایی

درو بریمور، برنده جایزه بهترین بازیگر زن در بخش فیلم های تلویزیونی برای فیلم باغ های خاکستری

ساندرا بولاک، برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم 'نقطه کور
'
میکی رورک، بازیگر

رابرت داونی جونیور، برنده جایزه بهترین بازیگر مرد در بخش فیلم های کمدی و موزیکال برای فیلم شرلوک هولمز

جف بریجز، برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد برای فیلم 'دل دیوانه'

جیمز کامرون با اواتار به گلدن گلوب آمد و جایزه بهترین کارگردانی را برد.



Tuesday, January 19, 2010

جسیکابیل راززیبائی اندامش رابرملاساخت


مجله خبری استاراکادمی
خانم جسیکابیل,هنرمندامریکائی سینمای هالیوود,دریک گفتگوی مطبوعاتی پرده ازرازسلامت وزیبائی اندامش برداشت.


Isabel Lucas with Jessica Biel

Summit Event - December 9, 2009

این هنرمندبیست وهفت ساله رازاین سلامتی رادرپرهیزازپرخوری اعلام نموده است.اوبه خودعادت داده است تادقیقانصف غذائی راکه جلویش قرارداده می شودرابخوردوازبقیه پرهیزمی نماید.جسیکابیل که بتازه گی بااقای جاستین تمبرلیک هنرمندامریکائی موسیقی پاپ دررابطه می باشد,می گویداین ارتباط وی رامجبوربه حفظ تناسب اندامش کرده واوراازقبل مصمم ترمی نماید.اومی گویدبرای اینکه درنظرجاستین زیبابه نظرایدبایدتمام سعی وتلاشش رادراین رابطه به خرج دهد.


Isabel Lucas with Jessica Biel

Summit Event - December 9, 2009

أعلنت الممثلة الأميركية الشهيرة جيسيكا بيال، البالغة من العمر 27 عاماً، أنها تسعى دائماً للحفاظ على رشاقتها، وقالت إن سر هذه الرشاقة المتوهجة بسيط جداً

ألا وهو حرصها على تناول نصف وجبات الطعام التي يتم تقديمها إليها.
وأكدت بيال التي ترتبط حالياً بمغني البوب الأميركي جاستن تمبرلايك إن هذا الارتباط هو أحد أسباب خوفها على رشاقتها، فهي تريد أن تبدو دائما جميلة في نظر جاستن.

Announced that the famous American actress Jessica Biel, aged 27 years, it has always sought to maintain the grace, and said that the secret of these very simple fitness incandescent

Namely, the desire to eat half the meals that are submitted

The Biel currently associated with Bmagni American pop Justin Timberlake that this link is one of the reasons she fears for the grace, they always want to look beautiful in the eyes of Justin


Monday, January 18, 2010

کیم کارداشیان درنقش یک شاهزاده عرب


مجله خبری استاراکادمی
کیم کارداشیان هنرمندامریکائی رادیووتلویزیون امریکا,جدیدباپیشنهادی برای بازی دریک فیلم تلویزیونی به نام شاهزاده ماجه شده است.اودراین فیلم تلویزیونی درکناردیگرستاره گان سینمای امریکادرنقش شاهزاده ای عرب بازی می کندکه برای ادامه تحصیلاتش به یکی ازکالج های امریکامراجعه نموده است ودائم دراین فکراست که ازسوی افرادی موردتهدیدقرارگرفته است.لذاسعی دربرطرف نمودن این تهدیدات می نماید,وچون دراین مورددچارسوء تفاهم شده لذاباماجراهای جالبی مواجه خواهدشد.

كيم اميرة عربية تدرس في الجامعة الاميركية ومستهدفة من جهات متطرفة

Kim Kardashian

Ocean Drive Magazines 17th Anniversary Party - January 14, 2010

دررابطه باخانم کیم کارداشیان گفته می شودکه ایشان براساس قراردادی که باشرکت تبلیغاتی (Ad.Iy) داردبه ازای هرمطلبی که بروی صفحه شخصی اش درتیوترمی نویسدمبلغ هفت هزاردلارپاداش دریافت می کند.

كيم اميرة عربية تدرس في الجامعة الاميركية ومستهدفة من جهات متطرفة

Kim Kardashian

Arriving in Miami - January 14, 2010

تجسد النجمة الاميركية كيم كاردشيان دور اميرة عربية تدرس في احدى الجامعات الاميركية، ولكنها تجد نفسها مستهدفة من جهات متطرفة عدة، وتبدأ في مواجهة التطرف، معها في الفيلم التلفزيوني الجديد "الاميرة" عدد من نجوم السينما الأميركية.

Reflect the U.S. star Kim Cardchian examine the role of princess in one of the Arab American universities, but finds itself the target of several extremist views, and start in the face of extremism, with her new TV movie "Princess" a number of American movie stars