Sunday, January 24, 2010

۱۰ راه برای شاد بودن در محیط کار

۱۰ راه برای شاد بودن در محیط کار

گاهی شاد بودن در محیط کار سخت به نظر می‌رسد. سختی کار معمولاً به دلیل ناهماهنگی با همکاران، نارضایتی شغلی و یا حتی وجود خصوصیات منفی در خود فرد است.
حقیقت این است که پیدا کردن شادی و یا حداقل رضایت در محیط کار، چندان هم سخت نیست و تنها کافی است که مواردی چند مورد توجه قرار بگیرد.

▪ خوشبینی: خوشبینی به معنای بهره‌مندی از یک چشم‌انداز مثبت حتی در شرایط سخت و نامطلوب است. برخلاف گفته عموم، خوشبینی اکتسابی است. با در نظر گرفتن شرایط سخت شغلی، خوشبینی به معنای تلاش برای لذت بردن از شغل است تا جایی که حتی فرد بطور ظاهری به رضایت تظاهر کند زیرا تظاهر به خوشبینی به کسب آن کمک خواهد کرد.

▪ تغییر ذهنیت فردی: برای مبارزه با احساس نارضایتی شغلی، یکی از روش‌های مؤثر، تغییر ذهنیت فردی است. بدین منظور فرد باید خود را بخش مهمی از شرکت یا مجموعه تلقی کرده و با آن احساس مشغول به کار شود زیرا با این ذهنیت احساس غرور و رضایت از کار در فرد ایجاد خواهد شد.

▪ قدردانی و تشکر: به یاد آوردن فواید بهره‌مندی از شغل در رفع نیازها و سپس موردبندی آنها باعث می‌شود تا فرد قدر شغل خود را بداند. تفکر راجع به بیکاری و عواقب آن نیز در این زمینه تأثیرگذار خواهد بود.

▪ اجتناب از سرزنش: اکثر مردم خصوصاً در رابطه با اشتباهات خود بسیار حساس بوده و به سرزنش از خود می‌پردازند. از آنجایی که این احساس سرزنش با پیامدهای نامطلوبی همراه است، توصیه می‌شود تا به جای سرزنش، ذهن به سمت پیشرفت‌ها معطوف شود تا در پی احساس موفقیت هر چند هم که کوچک باشد احساس رضایت در فرد شکل بگیرد. لازم به یادآوری است قسمت عمده موفقیت‌های روزانه شامل وظایف و مسئولیت‌هایی است که هیچ‌کس غیر از خود فرد به آنها توجه نمی‌کند.

▪ بخشش: بخشش افرادی که هر روز در کنار انسان هستند آن هم تحت هر شرایطی، دشوار به نظر می‌رسد اما حفظ رنجش و کینه بیش از سایرین به خود فرد آسیب می‌رساند.

▪ مقابله: شاد بودن پس از مورد ظلم و بی‌عدالتی قرار گرفتن سخت است، این در حالی است که اغلب افراد در چنین شرایطی به جای مقابله با مشکل، سکوت کرده و تنها شرایط را تحمل می‌کنند. علاوه بر بهبود شرایط اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

▪ غیبت: غیبت کردن علاوه بر اعتماد به نفس، دوستی و اتحاد را نیز از بین می‌برد. غیبت باعث ایجاد دشمنی، انتقاد، بدبینی و پائین آمدن بهره‌وری در محیط کار خواهد شد.

▪ روابط دوستانه: کار کردن در محیط دوستانه لذت‌بخش‌تر خواهد بود. این بدان معنی نیست که در محیط کار باید با همه روابط دوستانه و یا روابط صمیمی داشت.

▪ انتظار تغییر: کارمندان امروزه بیش از هر زمان دیگری با تغییرات روبه‌رو هستند زیرا باید خود را با تغییر راهکارها، روش‌های مدیریتی، گسترش تکنولوژی، رشد سریع ادارات و یا کاهش حجم سریع آنها وفق دهند، از این رو باید همواره در انتطار این تغییرات بوده و با روش‌های مختلف برای رویارویی با آنها آماده شد.

▪ توقف: در صورتی که پس از رعایت تمام موارد بالا شرایط شغلی تغییر نکند، نوبت «توقف» است زیرا در صورت نداشتن توانایی برای تغییر شرایط، نیاز به شروع دوباره و قرار گرفتن در محیط جدید وجود دارد.


No comments:

Post a Comment