Monday, January 25, 2010

واكنش شهروندان به نحوه خوشه‌بندي دهك‌هاي درآمدي

واكنش شهروندان به نحوه خوشه‌بندي دهك‌هاي درآمدي

تنها پس از گذشت 2 روز از آغاز مرحله دوم طرح اطلاعات اقتصادي خانوار، گروهي از شهروندان از نحوه خوشه‌بندي، شاخص‌هاي آن و چگونگي قرار‌گرفتن در خوشه‌هاي درآمدي ابراز نارضايتي كردند.

به گزارش خبرنگار همشهري، اعلام خوشه‌ها، باعث شده بسياري از شهروندان به‌ويژه تهراني‌ها نسبت به شاخص‌هاي تعيين خوشه‌هاي خانوارها دچار ابهام باشند.

از سوي ديگر برخي شهروندان چندان رغبتي به پيگيري، اصلاح، يا تكميل اطلاعات اقتصادي خانوار خود ندارند و بعضا نسبت به اجرايي شدن اين طرح دچار ترديد هستند. از طرفي نيز گروهي از شهروندان نسبت به پيامدهاي اقتصادي طرح به‌خصوص رشد شديد تورم نگران هستند.

از قرار معلوم بسياري از شهروندان تهراني در خوشه سوم كه مختص اقشار با درآمد بالا و مناسب است قرار گرفته‌اند كه براي آنها تعجب‌برانگيز بوده‌است. يك كارمند بازنشسته كه صاحب يك آپارتمان مسكوني 70‌متري است به خبرنگار ما گفت كه با حقوق بازنشستگي دولت در خوشه 3 قرار گرفته است. وي مي‌پرسد از كي بازنشستگان جزو مرفهين جامعه شده‌اند؟

به گزارش فارس، كارمندان بانك و يك اداره خصوصي كه جزو كارمندان متوسط هستند نيز در پاسخ مي‌گويند در خوشه 3 يعني دهك‌هاي بالاي درآمدي قرار گرفته‌اند، درحالي‌كه اكثر آنها در خانه‌هايي با اقساط بانكي زندگي ‌مي‌كنند و سوار خودروهايي هستند كه حداقل به‌مدت 5 سال بايد اقساط بانكي آن را بپردازند.

چگونگي بررسي اعتراضات

رئيس مركز آمار ايران گفت: كساني كه نسبت به طبقه‌بندي خود در خوشه اعلام شده اعتراض دارند، مي‌توانند با ارائه مدارك در ارديبهشت 89 نسبت به اصلاح آن اقدام كنند.

وي در پاسخ به اعتراض اكثر شهروندان كه خوشه‌بندي آنها رقم 3 يعني دهك‌هاي بالاي درآمدي اعلام شده درحالي‌كه اظهار مي‌داشتند، جزو كارمندان و در سطح متوسط به پايين هستند،

گفت: بالاخره 70 درصد جامعه در خوشه 3 قرار ندارند و احتمالا آن 30‌درصد كه در خوشه بالا قرار گرفته‌اند اعتراض دارند. البته حق اعتراض محفوظ است و در ارديبهشت ماه مي‌توانند با ارائه مدارك نسبت به آن اقدام كنند.


No comments:

Post a Comment